Interjú - Rock gyémántok
A budapesti Trinity zenekar tagjait múltjukról - jelenükről - terveikről alaposan kifaggattam, s így ők jókedvű oldalukat is meg tudják mutatni az érdeklődőknek - remek zenéjük mellett. (rövidítések: K: Krisztián, M: Marci, Z. Zoli, B: Balázs, Zs: Zsófi)
Igaz, hogy nem tegnaptól zenéltek együtt, ám tavalyi demótok teljesen ledöbbentett, számomra ezzel a pár nótával a semmiből rögvest a csúcsra ugrottatok. Meséljetek a zenekar megalakulásáról, hol, hogyan ismerkedtetek össze, mi volt a célotok, amikor a csapatot összehoztátok?

K.: Az egész a gimnáziumban kezdődött. Marcival egy évfolyamra jártunk, és mindketten metal-rajongók voltunk. Akkoriban neki volt egy Shoggoth nevű igen jó együttese, voltam is pár koncertjükön, de igazából elmentünk egymás mellett a folyosón simán, tehát semmilyen kapcsolat nem alakult ki közöttünk. Aztán, már miután végeztünk, egyszer összefutottunk a Trefort kertben, és elkezdtünk beszélgetni. Kiderült Marci számára is, hogy én dobolok, és hogy mindketten progresszív zenét szeretnénk játszani. Én Dream Theater felől, ő inkább az After Crying-vonalon.
M.: El is kezdtünk találkozgatni...
K.: ...járni egymással... :)
M.: ...kazettákat cserélgetni, hogy "Ezt hallgasd meg, eznagyon jó, ilyet kéne játszani", de szinte kivétel nélkül mindketten visszavittük legközelebb, alacsony tetszésindexszel.
K.: Aztán valahogy egyezségre sikerült jutnunk, nekem kis idő után mégis kezdtek bejönni az Emersonos dolgok, még ha nem is zenehallgatás szintjén, de, mint dobjáték, kihívásnak tűnt, és játszani, tudtam, mindenképpen élvezni fogom. Ez volt 1998-99-ben, és 99 őszén el is kezdtünk próbálni. A próbákról úgyis kérdezel még később :)))))) Sokáig ketten voltunk, de egy basszgitáros jelenléte a dalírásnál mindig egyértelmű volt a jövőre nézve. Próbálkoztunk is párral, de csak 2000 szeptemberben találtuk meg az ideális megoldást: Zolit az akkori egyik másik együttesem basszgitárosát. Innentől felgyorsultak az események: érkezett Zsófi, aki mindig is képben volt, szintén egy gimnáziumba járt velünk, majd Feri, aki pedig Zoli egy harmadik együttesében gitározott.
M.: Nevünk amúgy még akkor született, amikor csak ketten voltunk. Alapvetően egy Emersonos felállást terveztünk, basszgitárossal (ennek köszönhető az is, hogy korai dalaink eredetileg gitár nélkül íródtak, ez a demónkon is hallatszik, de azóta ezek a régi számok is kibővültek), ez a 3 fős felállás is egyik oka a névválasztásnak. Ezen kívül a kedvenc hangszermárkám, a Korg Trinity is inspiráló hatással volt. Valamint a jelentés, a Trinity project háttere, a Trinity College és még sok más szintén vonzóvá tette ezt az amúgy is jóhangzású szót, mint együttes-név.
Hol és mennyit próbáltok? Hogy telik egy próbátok?
K.: Próbatermünk kezdettől fogva ugyanaz. Én a 7. kerületben dobolok, és ott az ütős "tanszék" különvált, külön helyiségben üzemel, ahol igen jó klubterem és próbaterem is van, és ezt a dobtanár ki is adja "szimpatikus együtteseknek".
Z.: Ettől függetlenül mi is itt próbálunk. :)))
K.: A feltételek amúgy igen jók, ráadásul, mivel dobos helyen vagyunk, különleges meg extra hangszer van bőven helyben, ezt ki is használjuk, és minden szerdán fél 5től 8ig próbálunk, ami egész jó időtartam.
M.: Efelett szoktunk közös találkozókat is tartani nálam alkalmanként, amikor olyan dolgokat próbálunk meg rakunk össze, amihez igazából csak két ember szükséges, és amiket a próbateremben megoldva mindenki más kimenne a klubterembe biliárdozni vagy szóval legalábbis passzívan töltené zeneileg az időt.
F: A próbáink úgy telnek, hogy zenélünk...:)
Z.: Igyekszünk kihasználni az időnket. 8-ig lehet próbálni, mivel felettünk lakóház van, ennek megfelelően 8:02-kor be is fejezzük a próbát. :))
M.: A próbák igen baráti és vidám hangulatban zajlanak, jókat hülyülünk és főleg élvezzük mind a zenélést, mind a 2 szám közötti poénokat.
K.: Ráadásul a hely jellege miatt többen is be-benéznek a próbáinkra: dobosok, szülők, klubtagok; ez is inspirál minket, na meg főleg, hogy nem egy dicsérő szó elhangzik ilyenkor, meg vissza is járnak az emberek nézni minket.
Tudom, hogy hülye kérdés, de nagyjából, mondjuk úgy, átlagosan mennyi időbe telik, míg egy új nóta elkészül? Mennyire tekintitek befejezettnek például akkor, ha felvettétek? Úgy értem, a műfajotok megenged "némi" improvizációt, ezt mennyire használjátok ki?
F.: Szerintem k*rvára. :)
K.: Ami engem illet, én rengeteget improvizálok, csak lényegileg vannak megírva a témáim a legtöbb helyen, apróságokat mindig máshogy játszom. Ti? M.: Persze, igen sok az improvizáció. Ma például igen jókat sikerült improvizálnom! Ugye? :)
K.: Na igen, ez nálam is hangulatfüggő, hogy ez hogy sül el.
Z.: Ez igazából a saját számokra vonatkozik. A feldolgozásokat azért úgy játsszuk, ahogy eredetileg is volt.
M.: Vagy legalábbis, ahogy már eredetileg is kellett volna lennie... :))))))))))
K.: Ami a dalírást illeti, hát ha azt nézzük, hogy még most is változtatgatunk a legkorábbi számainkon is, akkor azt mondhatom, hogy egy dal megírása 3 évig minimum eltart. :)
M.: Igazából hónapok alatt íródik meg egy szám, de még utána is finomítgatunk rajta. Amit Krisztián mondott, leginkább azért van most, mivel a korai számainkat a kibővült lehetőségeink miatt gitár- és vokál-témákkal is megpakoljuk.
A számok írását illetően milyen módszert követtek? Ki a fő agy e téren? Kinek mennyire van beleszólása a dalokba?
M.: A dalokat alapvetően én írom, lehozom a próbára egyben, vagy részletekben, és itt próbáljuk összerakni. Ami a többi hangszert illeti, van egy nagyjábóli elképzelésem, ki mit játsszon, hol határozottan, hol halványan, és mindenki megpróbálja hozzárakni a maga ötleteit. Főleg dob terén hagyok elég nagy szabadságot. De már születtek témák úgy is, hogy jammelgettünk próbán, és előjött egy-egy igen jól hangzó dolog, akkor azt játszogattuk egy kicsit, elraktároztam, és otthon kibontogattam. Sőt, a "Sötéten virradt rád a nap" alaptémája abszolút Krisztián gondolata volt, még ha ezt önző módon a CD-n nem is jelöltük. :)
Készültök-e teljes album kiadására? Van-e már valaki, aki felkarolt benneteket?
K.: Tavaly ősszel vittem el a Periferic Records vezetőjéhez, Böszörményi Gergelyhez a demo-CDnket, és neki azonnal megtetszett, és szóbeli ajánlatot is tett egy idei CD-kiadásra, ahogy elkészülnek hozzá a számaink.
M.: Persze, ez biztosan nem nyár előtt lesz, mivel még van mit írogatni meg aztán tökéletesítgetni a dalokon, na meg stúdióba amúgy is csak akkor érdemes elmenni már, ha 100%-os biztonsággal játsszuk a dalokat, ami nem könnyűfeladat, mivel a témák elég bonyolultak. Ezen kívül a lemezkiadás előtt az is lényeges szempont, hogy megfelelő számú közönséget is szerezzünk, legyen már jó pár ember, aki már alig várja a CD megjelenését.
K.: Persze, 6an már biztos vagyunk ilyenek. :) Azért szerencsére már többen is!
Mit várhatunk az új albumtól? Mikorra jön ki? Hol veszitek majd fel? Hány nóta lesz rajta? Miben lesz más jellegű, mint a demó? Többet hallhatjuk-e majd Zsófit?
M.: Maga az album egy történetet, egy koncepciót fog követni, és a demónk dalai is szerepelni fognak rajta, de azóta mindegyiken történt már kisebb-nagyobb változtatás. 11 dal biztosan lesz rajta, de lehet, hogy több is, a dalok, és főleg a szövegek megírása azért még koránt sincs kész.
K.: Stúdió után még egyelőre nem néztünk, lassan nem ártana, mindenesetre próbálunk valami olyat megtalálni, ahol a minőségnek és az ár reciprokának a szorzata maximális.:)
B: Zsófit bizony, többet hallhatjuk, és nem csak fuvolán! :)
M.: Igen, vokál is lesz, ha minden igaz. Amúgy mind Zsófit, mind Ferit (vagy aki akkor a gitáros lesz...) sokkal többet lehet majd hallani a CD-nken, mint amennyi a demón volt belőlük. Az újszámaink mind tartalmaznak bőven fuvolát és gitárt is, és a régebbiekbe is lettek még új témáik beleírva.
B.: Remélhetőleg Zsófit nem csak többet hallhatjuk, de többet láthatjuk is! :)
K.: Igen, lesz egy bonus track, szól a zene, és alatta Zsófi vetkőzik. :)
B.: És csak a hangokat lehet majd hallani: "Most levettem a pólóm!".
Ki mennyit és hol tanult zenélni?
M.: Zeneiskolába jártam, ott 7 évig zongoráztam, gitáron pedig már 10 éve játszom, de autodidakta módon tanultam. Az énekhangomat komolyan képezni csak fél éve kezdtem.
K.: Én is zeneiskolába jártam általánosba, és ott 4 évig zongoráztam, míg elegem nem lett a gyakorlásokból, mivel én mindig utálom, amikor valamit kötelezően rám erőltetnek. Most 9 éve dobolok, pontosabban egy ideje nem járok tanárhoz idő és egyéb problémák miatt, de most már igencsak tervezem, hogy folytatom "tanulmányaimat".
Z.: Ez mindig egy kényes kérdés számomra, mivel 8 éve játszom basszgitáron, de tanárhoz soha nem jártam. Ezenkívül zongoráztam a pincében otthon. :)
Klári (Zoli barátnője): Én 4 évet furulyáztam és 5 és fél éve gitározom. :)
M.: Na igen, ahhoz, hogy valaki esetleg a rajongónkká válhasson, szintén igen mély zenei háttér szükséges. :))))
Zs.: Nekem 5+2 év zeneiskola és 10 év fuvola van a múltamban.
F: Összesen 10 éve gitározom, de ez igazából csak 2 és fél a klasszikus bizonyítvány szerint.
B.: Én 5 éve játszom keverőpulton. :) Amúgy 8 éve dobolok, ez majd úgy néz ki, a későbbiekben hasznosítva is lesz az együttesben. Ezenkívül furulyáztam is, de ezt nem muszáj beírni, nincs köze a témához...
Z.: De van. He-he!
B.: Majd meg is írom az Egy éjszaka a Trinity-vel című könyvemben. :)))))))
M.: Ja, és ne hagyjuk ki a felsorolásból, hogy Balázs teát kever meg kávét is főz nekünk a próbák közben!!
K.: Jó, hagyjuk abba, mert még azt hiszik, buzi vagy! :))))))))
Mennyire tartjátok fontosnak az iskolai zenei képzést egy mai "könnyűzenész" (direkt nem akarok műfaji behatároláshoz folyamodni) szempontjából?
F.: Totál. :)
Z.: Ellenvéleményem van: Nem totál!! :)
M.: Szerintem maga a zenei képzés igen hasznos mind a hangszeres játékhoz és főleg zeneíráshoz. Viszont nem feltétlenül úgy, ahogy azt valóban oktatják: én is ezért hagytam abba a zongorázást, mert nem igazán láttam benne örömteli dolgokat. Például ez alatt azt értem, hogy én, mikor gitárt oktatok, mindig megtanítok 1-2 rock-zenei témát/dalt...
K.: És e helyt reklámozhatod is, hogy várod a tanítványokat! :)))
Személy szerint kiket tartatok legnagyobb zenei ideálotoknak? ( Nem csak
saját hangszer tekintetében, hanem mondjuk műfaji hatást illetően is.) Vannak közös kedvenceitek?

M.: A túlzottan technikás énekeseket (pl. James LaBrie) nem szeretem, inkább Peter Gabriel (Genesis), Szarka Tamás (Ghymes) jön be. Gitárilag talán meglepő módon a Guns 'N' Roses témáit bírom nagyon, billentyűsként pedig Keith Emersont, Tony Bankset (Genesis) tartom nagyon jónak. Valamint Jordan Rudess is igen jót tett a Dream Theaternek szerintem. Zeneileg a 70es évek stílusát szeretem nagyon, de sok mindent meghallgatok, alapvetően progresszív rock, de régebben black metalt vagy Björköt is hallgattam.
K.: Dobosként imádom Mike Portnoy (Dream Theater) illetve Vinnie Paul (Pantera) játékát. Zeneileg progresszív metalt hallgatok leginkább, de meg-meg tetszik alkalmanként más stílusokból is egy-egy együttes, akár komolyzene, akár death metal. Kedvenc együtteseim: Pain of Salvation(!), Dream Theater, Pantera, Symphony X, Saviour Machine, Stratovarius.
Z.: Régebben Judas Priest, Iron Maiden, ilyesmik voltak a kedvenceim, most már elég sok Emersont meg Genesist hallgatok, és mp3ak segítségével gyakorlatilag bármibe belehallgatok és megtetszik. Így hallgatok én pl. Nine Inch Nailst, vagy Marilliont is szívesen.
Zs.: Szeretem az összes idétlen zenét. Az ős-Kispál is egyik kedvencem. Ezen kívül sokat hallgatok komolyzenét is.
K.: Mondd el még azt is, hogy hangszered tekintetében Monica Lewinsky a példaképed! :))
F.: Gitárosok közül Steve Hackett, Pat Metheny, Joe Satriani, Herbie Hancock a kedvenceim. Együttesek közül például a Dave Weckl Band vagy a Led Zeppelin, amiket mostanában nagyra tartok.
B.: Hangszeremen a legjobb a Yamaha 02R. :)))
"Civilben" mivel foglalkoztok?
Z.: Szoftver verifikésön Endzsiniör.
K.: Én egyrészt az ELTEn PhD-zem alkalmazott matematika irányban, másrészt egy Informatikai Biztonsági Rt.-nél dolgozom félállásban, mint fogalmam sincs, micsoda. :)
M.: Én a SOTEra járok, csakúgy, mint Zsófi. Feri már végzett ott, ő fogorvosként funkcionál jelenleg.
Mivel töltitek a szabadidőtöket? Van valakinek valamilyen spéci hobbija?
M.: Én imádom a maketteket, modelleket.
K.: Például Cindy Crawford?? :)
M.: Nem, pl. repülő!
K.: Én kispályás focizom már 9 éve.
Zs.: Számomra a tűzzománc az érdekes.
Z.: Én mostanában autószereléssel foglalkozom, mióta a kocsim nem akar engedelmeskedni! :)
Krisztián, alkalmazott matematikával foglalkozol, ugye. Mi a szakterületed? Miből készíted a doktoridat? Mit tartasz a matematikában a legizgalmasabbnak, legszebbnek? Mit gondolsz a zene és a matematika összefüggéseiről - itt most nem csak arra gondolok, hogy egy hangszernek is olyan tulajdonságai vannak, ami matematikai - fizikai módszerekkel leírhatóak? (Személy szerint rengeteg matematikával foglalkozó embert ismerek, akinek fejlett a zenei érzéke...)
K.: Én az Operációkutatási tanszéken PhD-zem, igazából a gráfelmélet az, amin belül foglalkozom a matematikával. Hogy a doktorimat miből írom, még fogalmam sincs, alapvetően a választott témám címe, Gráfelmélet a kémiában, de még csak idén kezdtem, így még messze nem látom, mi lesz ebből hosszú távon, egyelőre érdekel. A matematikának számomra igen sok szép része van, és ezekben némely bizonyítás és az azokhoz kitalált egy-egy nagyobb ötlet vagy érdekes alkalmazás néha nagyon meg tud tetszeni. Úgy összességében az algebra meg a gráfelmélet bizonyos részeit tartom nagyon szépnek. Szerintem nem véletlen, hogy matematikával foglalkozó emberek zenében is gyakran jók. A zene minden téren a matematikában alapszik, a ritmusképletek, a harmóniák, minden. Én régebben nagyon sok zenét írtam számítógéppel egyedül, és rengeteg olyan témám volt, ami nem, mint zenei ötlet jött elő, hanem matematikai összefüggéseket próbáltam mind ütem-beosztásilag, mind akkordok tekintetében felhasználni. Ja, és próbán is én szoktam lenni, aki egy kialakuló akárhány akárhányados ütemről kideríti, hogy az mi is tulajdonképpen. :)
Marci, milyen doktor bácsi leszel? Milyen lehetőségeket látsz a genetikában? El lehet-e vajon fogadtatni az emberekkel, ha majd mondjuk transzgénikus malacokból kiszedett szervekkel, sejtcsoportokkal "tuningolják fel" őket? Mit tartasz az orvostudomány legnagyobb kihívásának manapság?
M.: Ortopéd sebész leszek.
K.: Te leszel ortopéd vagy az csak a sebész elnevezése?? :))))))))))
M.: A legnagyobb kihívásnak én a modern pszichiátriai betegségek és a daganat elleni küzdelmet tartom. Transzgénikus állat tekintetében azt hiszem, Zsófi kompetensebb...
Zs.: Valóban, én inkább foglalkozom genetikával, és igen izgalmasnak meg hasznosnak tartom, hogy egy ember vagy testrésze megmenthető állatoktól szerzett szervekkel.
Mit gondoltok, jelenleg Magyarországon milyen rétegnek lehet izgalmas a zenétek? Milyen a közönségetek, ha élőben játszotok? Úgy is mondhatnám: Kinek szól a zenétek?
F.: A zene az csak úgy szól..... Nem? :)
Z.: Szerintem egyrészt idősebb zenerajongóknak, akik a 70-es évekbeli zenét nagyon kedvelték, azóta nem igazán hallhattak ilyesmit, és most újra hallhatnak Emerson, Genesis vagy LGT- dalokat. Rajtuk kívül azok a progresszív rock rajongók tartozhatnak még ide, akik a Dream Theater féle mára igen befutott stílushoz képest valami mást, újat szeretnének.
Zs.: Szerintem alapvetően eléggé szűkíti a kört, hogy a zenénk igencsak gondolkodásra készteti az embert, és ez a legtöbbjüknek probléma. Másrészt ennek a zenének egy speciális hangulata is van, aminek meg kell fognia a hallgatót.
K.: Úgy gondolom, egyszerűen fogalmazva annak tetszhet, amit csinálunk, aki komolyabb, nehezebben emészthető érzelmeket kutatnak a zenében, illetve aki hangszerileg, zeneileg is nézi az egészet.
Mennyire gondolkodtok a külföld meghódításában?
M.: Abszolút. A CD-t eleve magyarul és angolul is szeretnénk kiadni, ahogy kijön. A fordítások már készülnek is. És ahogy megvan az angol verzió, megpróbálunk külföld felé megismertetni magunkat, mert ott sokkal nagyobb kultúrája és rajongótábora van ennek a zenének. Külföld szempontjából az egyik legfontosabb, hogy egyéni legyen a zenénk, és ez úgy érzem, adott.
Van-e arról tudomásotok, hogy ma Magyarországon játszik-e még valaki hozzátok hasonló klasszikus prog rockot?
M.: Akit ismerünk, azok közül az After Crying áll a legközelebb hozzánk, közülük Egervári Gáborral jó is a kapcsolatunk. Rajtuk kívül hallunk/olvasunk itt-ott progresszív rock-együttesekről, de még nem sikerült látnunk vagy hallanunk ilyet, pedig koncertezés szempontjából nem lenne rossz...
Ki írja a szövegeiteket? Miről szólnak? Milyen ihletésűek?
M.: A szövegeket 100%- ig én írom, valamint a készülő album koncepcióját is. A dalok igen nagy része nőkről, kapcsolatokról, szerelemről, csalódásokról szól...
K.: Tehát ezeket a szövegeket leginkább férfiaknak és leszbikusoknak ajánlod?:)
M.: De azért van olyan szöveg, ami persze nem erről szól, például a 2000 év sötétség sorait a Gladiátor című film ihlette.
Webmagazin "munkása" lévén meg kell kérdezzem, mi a véleményetek az Internetről? Milyen szerepet játszik az életetekben?
Z.: Napjaink egyik legfőbb információs tényezője, és mint ilyen, nem elhanyagolható... Mit is szokás még mondani? :))))
K.: Én abszolút fontosnak tartom, rengeteg kapcsolatot, valamint az együttesnek rajongókat és reklámot is szereztem ezáltal, és sok minden könnyebben beszerezhető, így szórakozásban és munkában is rengeteget könnyít mindenen. M.: Sok hasznos dolog található a neten, én is így vélem, és én olyan vagyok amúgy is, aki akár órákra is belefeledkezek akár egy számítógépes játékba is, úgyhogy próbálom visszafogni magam, néha távol tartani a géptől, mivel rengeteg negatív hatása is van a számítógépnek / Internetnek.
Nagyon köszönöm a válaszaitokat, és remélem, ha majd kis idő múlva nemzetközi sikereitek közepette megint kérdezősködni szeretnék, akkor is ilyen vidám válaszokat kapok majd! Kívánom nektek a lehető legnagyobb szakmai és rajongói elismeréseket!

Gyebnár Mónika

Link küldés
.
Cikk nyomtatás